Dacă primul volum al Operelor Complete s-a concentrat asupra a patru figuri arhetipale cu o importanță generală – figura tatălui, Marea Mamă, umbra și anima –, în Simboluri arhetipale în basme. Călătoria eroului - volumul 2 - este constelat arhetipul „marii călătorii“, care îndrumă și determină cursul interior al evenimentelor. Marea călătorie este o încercare plină de aventuri de a găsi comoara prețioasă, greu de obținut. Aceasta din urmă este un simbol al Sinelui, iar călătoria și eforturile eroului simbolizează procesul dezvoltăriiinterioare, al individuării.
Prin analizarea unor basme din multe culturi ale lumii, Marie-Louise von Franz demonstrează că basmul își are rădăcinile și își extrage seva din inconștientul colectiv. Astfel, marea călătorie este o metaforă pentru intrarea temporară în inconștient,iar prada — comoara recuperată —simbolizează noile niveluri ale conștiinței care sunt smulse din inconștient. La rândul lor, rezistența pe care Marea Mamă o opune eroului și originilor sale umile, precum și eroul care eliberează anima din ghearele inconștientului se dovedesc a fi arhetipuri universale, prezente în creațiile tuturor popoarelor.
Marie-Louise von Franz (1915–1998) a urmat cursurile Universității din Zürich, participând în același timp la conferințele susținute de C.G. Jung la ETH. La mai puțin de un deceniu de la întâlnirea cu Jung, von Franz și-a luat doctoratul în filologie clasică și a început să-și desfășoare activitatea în domeniul psihanalizei. A devenit analistă jungiană și specialistă în interpretarea manuscriselor alchimice, numărându-se printre cei mai importanți discipoli și colaboratori ai lui C.G. Jung. A publicat peste 25 de cărți, multe dintre ele dedicate interpretării basmelor, și a avut un rol important în fondarea Institutului C.G. Jung din Zürich.