Sărbătorim 24 de ani împreună și ai codul CARTU24 pentru -20% la toată oferta în stoc
Invitat de Cărturești să propun o selecție de cărți de cinema, am încercat să țin în echilibru critica, teoria și istoria filmului, titluri clasice, titluri-eveniment la zi și titluri pe care pur și simplu le iubesc, o cât mai mare varietate de obiecte de analiză și de feluri de a le privi. Mi-am impus reguli (de pildă, să nu includ în selecție cărți care țin chiar de bibliografia de bază a domeniului: am omis astfel scrierile lui André Bazin, pe ale lui David Bordwell sau Transcendental Style in Film a lui Paul Schrader), pentru ca apoi să-mi permit derogări (de pildă, includerea lui Siegfried Kracauer cu From Caligari to Hitler – un clasic de aceeași statură). Nevrând ca selecția mea să fie în mod prea bătător la ochi una „de autor”, amprentată prea apăsat de gustul meu personal, mi-am omis unii dintre favoriții all-time (cum ar fi Graham Greene în ipostaza lui de cronicar de film), însă peste alte pasiuni (critica publicată de Pauline Kael, de Raymond Durgnat sau de Manny Farber) n-aș fi fost capabil să sar. Alte limitări sau constrângeri – aceea de a selecta cărți editate sau reeditate recent și, desigur, în primul rând cărți în limba engleză (cu franceza clasată pe un îndepărtat loc doi) – n-au venit de la mine: în mod ideal, această selecție n-ar fi trebuit să fie dominată atât de copleșitor de culturi cinefile, critice sau academice anglo-saxone. Altceva, însă, nu am să-i reproșez – ea conține minunății de multe-multe feluri pentru cititorii români interesați serios de reflecția asupra cinemaului.
Andrei Gorzo*
*Andrei Gorzo a studiat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București și la New York University. Doctor în cinematografie și lector universitar, cercetează și predă, la UNATC, istoria cinematografului și a ideilor despre cinema.