Unele idei avansate în volumul de față nu aparțin încă muzicologiei tradiționale. Undele temporale, importanța evenimentelor în funcție de plasamentul lor în grila metrică, bara de măsură ca vârf de undă, simetriile ce se creează în jurul acesteia, meridianele armonice și rolul lor în planul înălțimilor, reușita melodică – rezultantă a echilibrului dintre atractori, structura aritmetică a timpului muzical și cea de tip geometric din armonie, coeficientul de ocupare cu evenimente a unui segment de timp, logica discursului narativ, migrația sunetului de referință al sistemului în diferite perioade ale istoriei muzicii, căldura, luminozitatea și greutatea specifică a unui segment din cadranul tonal, asemănarea dintre muzică și jocul de șah și multe alte subiecte tratate în lucrare constituie ipoteze, viziuni personale asupra domeniului muzical, sub raport structural și funcțional.
Descoperite pe parcursul câtorva decenii de practică și reflecție asupra naturii fenomenului, verificate prin numeroase experiențe, aceste idei sunt prezentate publicului pentru prima oară prin textele de față.
Mircea Tiberian
Mircea Tiberian este pianist, compozitor și muzicolog. Are o activitate prolifică atât ca performer, dacă ar fi să menționăm numai cele 25 de albume discografice realizate sub nume propriu, dar și ca educator, fiind profesor universitar, coordonatorul secției de jazz a Universității de Muzică din București. Tiberian este activ și în domeniul literar, muzicologic sau al interferențelor artistice, publicând numeroase cărți, articole, manuale sau antologii; totodată este autorul mai multor spectacole ce includ (pe lângă muzică) film, teatru sau poezie. I-a fost acordat de cinci ori premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru compoziție de jazz.